[26] Pamiętnik Mary Berg

 Książka: Pamiętnik Mary Berg
Autor: Mary Berg
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Data wydania: kwiecień 2016
Stan: Posiadam/ Współpraca
Liczba stron: 428
Ocena:  8/10

To już kolejna wojenna książka, którą czytam w życiu. Muszę przyznać, że uwielbiam te klimaty.
Ta powieść jest nieco inna od dotychczas przeczytanych. Z góry pragnę podziękować Wydawnictwu Prószyński i S-ka za możliwość zrecenzowania książki, która stanowi pamiętnik młodej żydówki Mary Berg. Przez amerykańskie pochodzenie matki cała rodzina jest bezpieczna, przez co bohaterka może pomagać przyjaciołom w przetrwaniu. Powoli obserwuje zmiany. Warszawska żydowska dzielnica zaczyna zmieniać się w getto. Wszyscy żydzi myślą, że to nowa szansa, krok w przyszłość, jednak jak się potem okazuje z getta wynikają największe problemy. Zwyczajna dzielnica przeistacza się w piekło. Głodne i wychudzone dzieci na ulicach, zmęczeni starcy i okrutni esesmani pilnujący porządku. Wszystko przerasta już żydów z Warszawy. Mary jest inna. Robi wszystko, aby choć na chwilę zapomnieć o wojnie. Wraz z przyjaciółmi organizuje kółko teatralne ŁZA, gdzie spędza jedne z najwspanialszych przygód w życiu. To tam poznaje wielu przyjaciół, którzy wkrótce zginą w obozach koncentracyjnych ze względu na pochodzenie. Mary widzi pierwsze zrzucane bomby na Warszawę. Jak z resztą wspomina:

,,Jestem pełna najgorszych przeczuć. Przez kilka ostatnich nocy męczyły mnie okropne koszmary. Widziałam w nich Warszawę tonącą we krwi; razem z rodzicami i siostrą przestępowałam leżące zwłoki. Chciałam uciec, lecz nie mogłam, wreszcie budziłam się zlana zimnym potem, przerażona i wyczerpana ..."

Oprócz biedy, w getcie panują wszelakie choroby jak tyfus, czy gruźlica. Nikt nie zwraca uwagi na to, jak cierpią żydzi, a oprawcy bezkarnie wprowadzają plan ich unicestwienia. Wkrótce Mary otrzymuje wieści o rzekomej wyprowadzce wraz z rodziną. Przeżywa wielkie cierpienie w więzieniu na Pawiaku, gdzie zostaje przywieziona.

Myślę, że jest to jedna z tych książek, które każdy powinien przeczytać w swoim życiu. Kto wie, może odmieni i Twoje życie. Ze wzruszeniem przekładałam kolejno strony, myśląc: co ja zrobiłabym, gdybym żyła w tamtych czasach? Zmuszająca do refleksji powieść faktu osadzona w czasach II Wojny Światowej. Bardzo podoba mi się historia napisana przez osobę w moim wieku w trudnych czasach.


Polecam miłośnikom literatury faktu!




0 komentarze:

Prześlij komentarz

Obsługiwane przez usługę Blogger.

Translate